woensdag 20 januari 2016

DIY | Tegelkruisjes?

Tijd voor een nieuwe DIY, dit leuke idee kwam ik tegen bij de Gamma en vandaag laat ik jullie zien hoe je deze DIY stapje voor stapje kan uitvoeren!


Wat heb je nodig?
- een houten plankje, een canvas doek  kan eventueel ook.
- verf in de kleur die jij graag wil + een kwast + bescherming voor kleding/werkplek
- tegelkruisjes. Dit zijn +jes die je in de bouwmarkt koopt (die van mij komen van de Gamma), normaal gebruik je tegelkruisjes voor het tegelen van een muur of vloer. Je hebt  verschillende maten, ik koos voor een gemiddelde maat en koos dus voor 3mm, hoe groter de kruisjes hoe groter je hartje word.
- alles lijm + wattenstaafjes om de lijm makkelijker aan te brengen


Stap 1 : Verf het houten plankje of het canvas doek in de kleur die jij mooi vind of die goed in jou interieur past. Ik koos zwart, lekker basic en past dus overal bij!

Stap 2 : laat de verf goed drogen.



Stap 3 : zoek de mooiste tegelkruisjes uit, de tegelkruisjes zie je erg goed in deze DIY dus het is belangrijk dat ze er wel mooi uitzien.

Stap 4 : op je werkplek ga je de vorm, in dit geval dus het hartje alvast neerleggen. Zo weet je straks hoe het moet worden en kan je minder snel de fout in gaan.

Dit is het patroon wat je nodig heb voor het hartje ; het rode kruisje is het midden! Ook belangrijk want die plak je straks als eerste op het plankje of op de canvas en vanuit daar ga je ook verder werken!



Stap 5 : tijd voor het lijmen aangezien de kruisjes niet heel groot zijn  kan lijmen erg lastig worden. Daarom heb ik een klodder lijm op een krant gelegd en ben ik met wattenstaafjes de lijm aan gaan brengen op de kruisje en heb ik daarna het kruisje opgeplakt. Zoals ik al zei kan je het beste in het midden beginnen, het rode kruisje (boven op de foto) is het midden en plak deze dus ook in het midden. Zo komt ook je hartje in het midden van je canvas doek of van je houten plankje. Vervolgens kan je naar beneden en boven gaan werken en daarna rij voor rij van het midden naar buiten. Het kost wat tijd en gepruts maar het resultaat is super leuk!



Stap 6 : laat de lijm goed drogen en zorg natuurlijk dat de kruisjes niet verplaatsen!

Stap 7 : tijd om op te hangen en hier heb ik een slimme tip voor ; wat heb je daar voor nodig? Lint of touw waarmee je het wil ophangen en 2 punaises. Je knipt het lint op maat en prikt dit bovenaan de plank of in het canvas. Je natuurlijk het best aan de achterkant doen want dan zie je het niet en doe dit natuurlijk wel symmetrisch zodat het niet scheef komt te hangen 😊


Tijd om nu echt op te hangen. Natuurlijk hoef je niet perse een hartje te maken maar je kan  ook bijvoorbeeld een letter maken of eens op internet kijken voor leuke inspiratie!  Wil je werken met verschillende kleuren tegelkruisjes gebruik dan bijvoorbeeld nagellak om je kruisje een kleurtje te geven!



Ik ben erg benieuwd wat jullie zouden maken? Zouden jullie voor het hartje gaan of toch wat anders?

Liefs Tessa,

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...